نگاهی اجمالی به وضعیت سورتینگ محصولات كشاورزی در كشور

    امروزه علم و فناوری سورتینگ و تجهیزات مربوطه به درجه بندی و دسته بندی انواع محصولات کشاورزی در جوامع پیشرفته به حدی پیشرفت نموده است که در اکثر واحدهای بزرگ کشاورزی و یا در مجاورت آنها انواع تجهیزات سورتینگ یافت می شود که این امر سبب تسهیل بسته بندی اولیه و حمل و نقل محصول نیز شده و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان این کشورها خواهد كرد.
    متاسفانه هنوز در کشور ما از نظر بسیاری از مردم عادی، سورت و بسته بندی انواع میوه، سبزی، خشکبار و... به عنوان یک بحث فانتزی، تجملی و لوکس است که سبب افزایش بهای عرضه محصول می شود و به ویژه قشر سنتی جامعه همچنان به مصرف محصولات عرضه شده به صورت فله ای و درجه بندی نشده ادامه می دهند. درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی، در نگهداری، محافظت و استانداردسازی محصول نقش داشته و عرضه محصولات حد و اندازه های یکسان، سورت و بسته بندی شده، یافتن بازارهای جدید خارجی و افزایش صادرات و ورود ارز به کشور است.
    چه بسیار از محصولات و فرآورده های مرغوب و منحصر به فرد کشور پهناور ایران نظیر زعفران، مرکبات، خرما، پسته، توت فرنگی، انواع خشکبار (میوه های خشک، برگه های میوه، کشمش و...) که به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردهای سورتینگ، بسته بندی و عرضه به صورت فله ای، توانایی و اجازه نفوذ و رقابت در بازارهای خارجی را نداشته و بخش قابل توجهی از آنها نیز تبدیل به ضایعات می شود.
    استفاده از محصولات کشاورزی سورت و بسته بندی شده موجب توسعه فروشگاه های مدرن زنجیره ای و حذف تدریجی فروشگاه های سنتی عرضه محصولات صنعتی می شود که یکی از نتایج آن، کاهش رشد فضای تجاری کوچک و سنتی در فضای مسکونی و نیز یکنواختی در قیمت محصول عرضه شده و سیستم عرضه و کنترل مدرن تر است. فروش انواع محصولات کشاورزی اعم از میوه، سبزی ها، گوشت، مرغ، خشکبار و... به صورت درجه بندی و بسته بندی شده در قطعات و اندازه های یکسان و استاندارد، سبب رشد تجارت الکترونیکی در آینده خواهد شد و بسیاری از خریداران می توانند محصولات سورت و بسته بندی شده ی استاندارد را از طریق سفارش تلفنی و یا خرید اینترنتی تهیه نمایند و این امر در آینده موجب حذف برخی از سفرهای بیهوده ی درون شهری که در حال حاضر به منظور جستجو برای خرید انواع محصولات کشاورزی است، خواهد شد.

  نوشته شده در تاریخ 1395/10/23